Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Akta er för hantverkaren!

Här lägger du trådar som inte har någonting att göra med motorintresset

Moderatorer: Balou, RallyAnders

Akta er för hantverkaren!

Inläggav Tompa mån 25 jun 2012, 21:46

Bild

Hej

Jag och min sambo var in till en firma här i stan som utgav sig för att vara behöriga att få montera tätskikt i september 2011.Vi beställde ett badrum.En helhetslösning.Väggar,golv,porslin till våran ny köpta lägenhet.Som vi ej har flyttat in i än.

När vi var in till firman första gången i september och fick en 3D ritning gjord så var dom väldigt trevliga.Det var väl första dagen då arbetet påbörjades som problemen började.Då fick jag ett ont telefonsamtal av "förmanen" som sa att det rann vatten i taket hos grannen unders lägenhet.Vi hade varit där ett par veckor innan och plockat ner kaklet som satt upp på halva väggen tidigare samt fick hjälp av min svåger att koppla ur toalett och handfat.Elemntet och vattenblandaren till badkaret lät vi sitta kvar enligt överenskomelse med "förman".

Då stod arbetet stilla ungefär en vecka innan allt "löste sig".Det var grannen som hade sett fel och ingen vattenläcka fanns.I början av Decmber 2011 då de började sa de att vi skulle ha vårat badrum klart innan jul 2011. För att hinna detta tog de en "genväg" som "förmannen" uttryckte sig och höjde golvet 13cm (utan tätskikt samt plattor).Vi bad dem avbryta arbetet då vi inte acceptarde denna höjning, dock fortsatte arbetet varpå vi reklamerade arbetet skriftligt den 28 december. "Förmannen" ringer upp och var arg och vi stämde träff den 2 januari i lägenheten för att gå igenom hur vi skulle gå vidare. När vi kom till mötet hade en hantverkare redan börjat bilat bort golvet. Då bilades 13+6cm bort.Dom hade tidigare sagt att det ej gick för att plattan mellan ytskikt och grannen unders innertak bara var 10cm.

När jag, min sambo samt min far och "förmanen" träffades i lägenheten så bestämdes det att det skulle göras en plan på hur arbetet skulle gå till väga för att inga fler "missförstånd" skulle inträffa.Denna listan gjordes aldrig och en dag när vi kom till lägenheten så hade dom gjutit upp ett nytt golv samt lagt puts på väggarna.Redan då såg det inte riktigt rätt ut.Men jobbet fortsatt.Efter någon dag så var plattorna uppe och jag tyckte inte det såg bra ut även nu.Så jag ringde "förmannen".Jag mailade också till honom och sa att jag inte var nöjd med deras jobb.Dom gav sig inte där heller.En dag så ringde "förmannen"till mig igen och skulle säga att det var dags att hämta porslinet samt handuktork och duschblandare.Tyvärr hade jag glömt min mobiltelefon hemma denna dagen.Men dom ringde inte min sambo för att berätta för henne.Dom körde grejerna till lägenheten och började montera.

Jag och min far åkte till lägenheten för att jag skulle visa honom väggarna.Då hade dom som sagt börjat montera upp grejerna.När vi fick 3D bilden gjord så valde vi ett 540mm handfat med kommod.Men dom hade kört dit en som var 650mm.När jag såg detta så mailade jag "förmannen" när jag kom hem på kvällen eller om det var dagen där på och sa att det måste vara fel kommod dom tagit dit.Men fick som svar att det är den vi beställt.Då har det på något sätt blivit en 650mm kommod uppsatt på offerten.Fast allt gjordes gör en 540mm.

Den 2 februari meddelade "förmannen" att arbetet var klart. Efter detta har det hela varit en ren mardröm. Konsumentverket fick kopplas in för att få "förmannen" att förstå vårt missnöje men han tog detta ändå inte på allvar. "Hotade" i ett möte med oss att han skulle riva hela badrummet och lämna det som han fick det, vilket man idag kan ångra att man inte sa "Ja, men gör det du".
Vi har fått kopplat in advokat för att de inte velat åtgärdat saker som en besiktningsman påpekat är bristande. Vi har haft en förlikning där man gjorde upp att alla punkter från besiktningen skulle åtgärdas förutom vägglutet vilket resulterade i en summa som drogs av från fakturan som "kompensation". Dock har de på 2 försök inte lyckats med att åtgärda de fogsprång som skall åtgärdas.
Där står vi idag. Vår advokat har betalt in en stor summa pengar till företaget utan att konsultera oss ordentligt utan misstolkat oss. Känns ganska hopplöst. Man vill ju inte att fler skall råka ut för detta företag.Efter lite "forskning" så visade det sig att firman ej hade behörighet.Det var 2st varav den ena var "förmannen" hade gått kurser hos BKR men ej löst någon certifiering.Dock löstes denna 10 maj 2012.

Vårat försäkringsbolag som vi har hemförsäkringen hos sa till oss när vi tecknade försäkringen att vi ej behövde ha bostadsrättstillägg för den fanns tecknad av bostadrättsföreningen.Ca:2veckor efter vi hade "anlitat" advokaten och hade påbörjat sitt arbete visade det sig att ingen av våra försäkringar täckte rättskyddet.Så efter ca 2månader så har det bolaget som vi har tecknat våran hemförsäkring hos bestämt sig för att ge oss rättskydd i detta fallet.Efter en prövning på detta bolaget.

Bild
Höjd tröskel

Bild
Lite trångt vart det

Bild
Om det vart justerat vette katten

Bild
Tar man inte bort efter sig?

Eftersom det finns viss sekritess på detta forum så kan jag inte säga vad firman heter utan att det blir bort taget så jag för försöka ändå.Dom har byggt en relativt ny lokal på våxnäs.Det ligger bla ett gym i närheten samt en biluthyrningsfirma.Dom delar dessvärre namn med en annan stor kakelgrupp som tyvärr kan få ta en del av skadan.Men det är upp till dom att "låna ut" namnet eller hur dom har gjort.

Jag hoppas inte att någon på detta forum ska få uppleva samma sak!.Sen kan vi väll hjälpas åt att inte gå dit så fler inte råkar ut för samma sak!.
Senast redigerad av Tompa mån 01 okt 2012, 16:52, redigerad totalt 3 gånger.
Tompa
Wheel whore

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Re: Akta er för hantverkaren!

Inläggav Asse tis 26 jun 2012, 09:42

Har följt dig på Facebook och lider med dig! Hoppas att ni får upprättelse på nåt sätt.
Ångrar att jag köpte kakel och klinkers av den firman jag gjorde, som tur är så ska inte dom göra jobbet...
Erik Lindgren

Honda Integra Type R K24! -98
Honda Accord -04

http://www.garaget.org/Asseee
Asse
Vansinnig

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Inläggav Balou ons 27 jun 2012, 08:46

Fy f-n vad tråkigt Tompa! Det är ju bedrövligt och se hur illa en del gör arbeten som de påstår att de klarar av.......Typ "det här fixar vi, lita på oss, det kommer bli kanon".......Jo, eller hur!!!! :evil: :evil:

Hoppas det löser sig! :)
Kör BMW 320i Touring -05
//Balou
Balou
Björnen

Användarvisningsbild
MedlemskyltStyrelsen

Inläggav Tasse tis 03 jul 2012, 22:44

gjorde de allt jobb, även inkoppling av allt vatten? varför i helv. göt de upp golvet?

tyvärr är ju skadan redan skedd, men hoppas att det hjälper att jag lider med dig. :cry:

jag kan iaf rekommendera värmlandsplatssätting aka kakelbutiken, de har gjort båda mina våtutrymmen :bs:
Tasse
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Tompa tis 03 jul 2012, 23:34

Det är en "helhetslösning".Dom i sin tur har tagit in en rörknäckare och en kabelsprakare.

Till att börja med så göt de upp golvet 13cm (utan tät och ytskickt).Dom la dom nya rören för avloppet i duschen samt att vi ville ha toaletten lite flyttad.Dom tog en genväg som "förmannen" sa innan jul så vi skulle fått det klart.Nu är det som det är.Jag har varit i kontakt med BKR som dom nu väldigt överaskande är med i :wink: och dom sa att man blir av med sin certifiering om man gör på detta viset och gjuter en "kaka" mellan två tätskickt.Så det var AJABAJA enligt BKR.Dom flesta förstår nog varför.Även om dom inte är behörig för våtrum.

Har varit i kontakt med ett par andra hantverkare efter allt krångel började.För man har varit fundersam om det är man själv som är ute och cyklar då firman gärna har fått det att framstå som det.Alla är eniga om att det är bland det värsta dom sett.Den som var och kollade senast gav en offert på att rätta till felen på 100,000:-.Denne sa att det var ett renovringsobjekt och denna sortens "hantverkare" inte har något i branschen att göra.Jag kan förstå honom.Följer man dom lagar och regler som finns är det inte lätt att matcha tid och pris mot en som gör knappt hälften så mycket för halva priset.Det är dock inte riktigt hela sanningen i detta fallet.
Tompa
Wheel whore

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Inläggav Tompa mån 01 okt 2012, 18:21

För ca 4veckor sedan så var det en herre från Örebro och tittade på badrummet.Han företrädde BKR (Byggkeramik rådet).Han mätte fal,lut och kolla lite fogsprång.men det han hakade upp sig mest på var att.Vattenrören får ej komma upp ur golvet.Det finns regler och bestämmelser som kom 2010-02-01 som ej har följts (BBV 10:1).

Han sammanfattade sitt utlåtande med "Sammantaget är min bedömning att utfört renoveringsarbete i badrum har sådana brister att det inte kan anses vara utfört på ett fackmässigt sätt"

Som det är nu så får vi ingen hjälp av vårat försäkringsbolag vid eventuell vatten skada samt att man får betala föreningens skador.När badrummet är som det är nu.Då frågar man sig varför man anlitade en fackman.
Tompa
Wheel whore

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Sv: Akta er för hantverkaren!

Inläggav kj80 mån 01 okt 2012, 19:30

Usch, fyfan vad drygt.. Då vet man vart man inte ska vända sig o köpa kakel o sånt i varje fall.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
kj80
Cruisare

Inläggav Tasse sön 07 okt 2012, 14:30

Tompa skrev:För ca 4veckor sedan så var det en herre från Örebro och tittade på badrummet.Han företrädde BKR (Byggkeramik rådet).Han mätte fal,lut och kolla lite fogsprång.men det han hakade upp sig mest på var att.Vattenrören får ej komma upp ur golvet.Det finns regler och bestämmelser som kom 2010-02-01 som ej har följts (BBV 10:1).

Han sammanfattade sitt utlåtande med "Sammantaget är min bedömning att utfört renoveringsarbete i badrum har sådana brister att det inte kan anses vara utfört på ett fackmässigt sätt"

Som det är nu så får vi ingen hjälp av vårat försäkringsbolag vid eventuell vatten skada samt att man får betala föreningens skador.När badrummet är som det är nu.Då frågar man sig varför man anlitade en fackman.

inte komma upp ur golvet säger du. men det ska väl isf gälla nybyggen efter 2010, eller?
Tasse
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Egon sön 28 okt 2012, 19:59

trist...
Bilar:
VW Passat L -74
VW Typ 1 -62
VW Passat LS -75
VW Passat VR6 -92
Egon
Skrotnisse

Användarvisningsbild

Inläggav Tompa ons 21 nov 2012, 20:58

Det är lite luddigt men man ska ha en så kalla "klack" för rören.En upphöjning som delvis skyddar rören från "vågor" efter golvet som slår mot rören och även ifall det blir en läcka från rören så ska man se detta med att det rinner ut vatten på golvet före det rinner ner längs rören och ner i bjälklaget/plattan.Som det är nu så rinner vatnet ner efter rören och rinner så länge det fortfarande är i form av vatten.Duschar man ett par minuter så kan man tänka sig hur långt det vattnet rinner om man inte har något för.

Andra alternatidet är att bila upp golvet.Få dit en rörknäckare som drar om rören.Man får tydligen pressa ihop och det är godkänt enligt reglerna och dra rören på ett annat sätt.Som i vårat badrum så dom kommer upp mellan muggen och väggen mot hallen.Bygga en "klack" även där och sen ha utanpå liggande kromade rör för vattnet.Eller om man drar om dom så dom kommer i väggen.Ha en inspektionslucka i den väggen som rören går i (inte i våtrummet då).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5344950
Har varit i kontakt med denna mannen.Vi sitter lite i samma båt.Dock började han sitt arbete ett par år föra oss och har ett trumf på hand då han ej betalat den som varit där och gjort badrummet.Det är INTE samma firma som varit hos honom!!!.Så jag inte får skit för det..med.
Tompa
Wheel whore

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Inläggav ''FredrocK'' mån 26 nov 2012, 10:23

Men dra mig.... fy fasen va surt Tompa!!
Det här är ju bara sjukt ju.... Usch!! :evil: Lider med er!
C70/740/740/200sx/180sx/Cmax/V70II
Bild
BildBild
''FredrocK''
Vansinnig

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Inläggav Tompa sön 23 dec 2012, 20:41

Nu har det gått ett år sen firman sa att badrummet skulle vara klart..
Tompa
Wheel whore

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Inläggav Tompa ons 29 jun 2016, 10:05

Nu är det äntligen över.Då firman konkade så vart det "ingen vinnare" i målet.Så det vart en kostnad på 93,000 till för advokatarvode.Men vi behövde inte betala det för försäkringen för rättsskydd gick in.

Dom rullar på? Med ny firma nu utför dom bara entripenad jobb och säljer inga egna delar.
Tompa
Wheel whore

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Återgå till Offtopic