Logotyp: Karlstad Racing
Bild: Karlstad Racing

Iskörning vart?

Allmänt för oss bilintresserade

Moderatorer: EsarR, Balou, RallyAnders

Örsholmstjärnet första israpporten!

Inläggav Saxxa ons 24 dec 2014, 10:49

I lördags kväll var jag iväg och kollade hur det låg till med isen på Örsholmen och fick besviket konstatera att jag inte ens kunde ta ett enda steg ut vid strandkanten då isen bara var ca 1 cm tjock.

Igår tog nyfikenheten över mig igen och jag begav mig iväg för att kolla lite på nytt. Till min stora förtjusning kunde jag utan problem gå ut på isen och provborra lite. Strax utanför vassen vid "påfartstrampen" var det igår numera ca 6-7 cm tjärnis! Denna utveckling på endast 4 dygn då det dessutom bara varit minusgrader på nätterna. Med tanke på gällande långtidsprognos från YR (mycket lovande med endast blå siffror) så lär det inte stå på förrän det börjar bli dags att rasta pärlorna på isen!

Wohooo! :)
Saxxa
Cruisare

Re: Örsholmstjärnet första israpporten!

Inläggav Basn ons 24 dec 2014, 10:54

Weee! Äntligen possitiv rapport o/
Mitsubishi Evolution VIII US-Spec -03
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Re: Iskörning vart?

Inläggav Saxxa lör 27 dec 2014, 14:48

Okej. Jag har varit iväg och borrat på Örsholmen idag igen!

Det är numera ca 16-17 cm kolsvart och kalasfin kärnis på hela tjärnet!

Lite snabba beräkningar ger att mellan lördag kväll (ca 20.30) till tisdag vid ca 12.00 så var istillväxten ca 1,9 cm/dygn. Räknat på 5 cm istillväxt över 64 timmar.

Mellan tisdag 12.00 till idag vid ca 14.00 var istillväxten ca 2,4 cm/dygn. Då räknat på 10 cm över 98 timmar.

Summan av kardemumman:
Med rådande väderprognos skulle jag våga mig på att säga att det på nyårsafton kommer att vara minst 20 cm kärnis och förmodligen snarare runt 22 cm. Klockrent kalasfin perfekt kärnis.

Bara att gasa! Hinner jag få fram isdäck innan dess kommer jag att vara en av deltagarna med min BMW!

Crossar och andra lättare fordon är 100% safe redan idag! Eller 100% ska man aldrig säga, men jag borrade nog 10 hål över i princip hela tjärnet och det var samma tjocklek överallt!
Saxxa
Cruisare

Inläggav Wille tis 30 dec 2014, 00:45

Måste få fart på min lekbil, känner hur det suger lite i sladdtarmen :D
Wille
Streetracer

Användarvisningsbild

Inläggav Daniel tis 30 dec 2014, 21:37

Jag var förbi och tittade ikväll och jag tror att det kanske slarvades lite med mätningen häromdagen Saxxa? :roll:
Jag borrade 4st hål med skruvdragaren och det var inte mer än drygt 16cm i något av dem så det blir till att vänta. Men det var fin kärnis.
Daniel
Serveradmin

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Inläggav cocos tis 30 dec 2014, 23:09

Fan då ja som va sugen på att köra :( Så ska de bli mildare nu framöver :evil: Får väll fixa en hydralisk handbroms så länge
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav Saxxa ons 31 dec 2014, 09:49

Jag var precis och mätte själv, den här gången med tumstock, innan jag såg inlägget om istjockleken här. Såg då själv att jag mätt stolligt tidigare.

Tidigare mätmetoden var att jag hakade fast isborren mot kanten. Antagligen lurades jag av att den krokade i ett blad som sitter cirka 5 cm upp från skäret där jag trodde att jag mätte. Så det var nog bara dryga decimetern när jag mätte andra gången.

Surt som fan faktiskt, blev duktigt besviken när jag mätte nu för jag hade verkligen sett fram emot att få åka idag. :(

Lätta fordon är ju safe, en del som varit ute såg jag också, men vi som tänkt åka bil får ha fortsatt tålamod.
Saxxa
Cruisare

Inläggav cocos ons 31 dec 2014, 16:35

Såg att dom körde på Sörtjärn i forshaga vet dock inte hur tjock isen är
cocos
Cruisare

Användarvisningsbild

Inläggav Saxxa tor 01 jan 2015, 14:05

cocos skrev:Såg att dom körde på Sörtjärn i forshaga vet dock inte hur tjock isen är

Såg också det. Det är körning i Borgvik till helgen också! Jag ska dit tänkte jag. :)
Saxxa
Cruisare

Inläggav AloF fre 02 jan 2015, 09:35

MVH//AloF
Senast redigerad av AloF fre 06 nov 2015, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Kör
Subaru Levorg GT -16
Subaru Impreza Wrx -01
Seat Arosa 1.4 -99
BRL
AloF
Rödljusracer

Användarvisningsbild

Inläggav Daniel tis 06 jan 2015, 13:14

Jag borrade 2 hål idag på tjärn. Endast 17-18cm i dessa. Så det blir till att vänta med körning.

Jag yxade också bort ett antal ishögar intill/runt borrade hål som riskerat att skada frontspoilers/oljetråg om de dolts i snön som väntas komma. Eller ännu värre att man slår av ett däck eller t om rullar bilen om man slår i en skarp hög sidledes.
Daniel
Serveradmin

Användarvisningsbild
MedlemskyltInfr Race

Inläggav Michael tis 06 jan 2015, 18:40

Inte så illa ändå för att vara så tidigt på året tycker jag.
Fast det verkar tyvärr inte bli riktigt kallt närmaste tiden.
-15 grader en vecka skulle göra susen. :)
Om det blir det önskade jag att jag hade isbil.
Megane RS 250 CUP.
Michael
Vansinnig

Användarvisningsbild

Inläggav Saxxa ons 07 jan 2015, 09:23

Förhoppningsvis har väl ingen borrat längs strandkanten där man huvudsakligen kommer köra.

Bra poäng annars. Är själv skyldig till några såna där högar. Har inte tänkt på att många åker kors och tvärs.
Saxxa
Cruisare

Inläggav Emil tor 08 jan 2015, 20:08

Tjena! är ny här i Karlstad tänkte höra var det brukar vara iskörning här omkring när det blir kallt? Har en impreza som jag gärna vill testa lite på isen! :D
Emil
Aspirant

Inläggav Basn tor 08 jan 2015, 20:34

Emil skrev:Tjena! är ny här i Karlstad tänkte höra var det brukar vara iskörning här omkring när det blir kallt? Har en impreza som jag gärna vill testa lite på isen! :D

Örsholmstjärn men tydligen så kör de borta på panken i väse till helgen...
Mitsubishi Evolution VIII US-Spec -03
Basn
Rödljusracer

Användarvisningsbild
Medlemskylt

Återgå till Allmänt